tisdag 16 april 2013

50+ i Blekinge & fint öringfiske

I lördags hade PO Johanesson och Jonny Rudolfsson bjudit in till 50-årskalas x 2 i Sandhamn, Blekinge. Dagen inleddes med ett gemensamt gäddfiske för alla deltagarna. Jag fiskade ihop med en gammal vapendragare, Esbjörn Möllerström. Vi började fiska flitigt ihop under åren då Esbjörn utbildade sig i Kalmar och jag fortfarande bodde hemma, för en sisådär 17-18 år sedan. Sjukt vad åren går fort! Till saken hör att vi upplevde många fina fisken ihop på den tiden. Bland passen som står ut minns jag ett overkligt bra abborrfiske med 5 över 1,6 kg (60-70 fiskar över kilot!) och en 2080 i topp under en och samma dag. Dessa fångades från min lilla Terhi 385 i Misterhults skärgård på tiden det begav sig. Även en tidig sommarmorgon med en 15+ karp flackar förbi i minnet i dessa sammanhang. Som ni förstår blev det ett väldigt trevligt och socialt återföreningspass som dessutom blev premiärtur för Esbjörns nya fiskebåt, en Alumacraft Fisherman 145 fullspäckad med allt det senaste. Nu skulle här dras gäddor!

Mycket trevlig båt anpassad för vertikal, spinn och flötestrolling bland annat.

 Vi hade laddat ordentligt och snackat upp varandra inför detta fiske, dock blev det just bara snack och ingen hockey denna dag... Vi lyckades inte inviga nya båten med en endaste firre! Bland de andra båtarna var fisket varierat, några hade hittat ganska många gäddor i någon specifik lekvik men inga toppfiskar hade låtit sig luras.

PO in action med jerkspöt.
 
PO visar hur gäddorna önskas göra, men inte gjorde...

Måste i sammanhanget också passa på att rekommendera boendet och fiskecampen Sandhamn marine. Perfekt placerade och mycket fräscha stugor precis vid bryggkanten och go service.

 Synd att klaga på placeringen av detta boende!
 
Kvällen avslutades med en förnämligt smaskig middag, med utsökta tillbehör noga utvalda och rekommenderade av Lerums bolag. Underhållning, bildvisning och fiskeskrönor till långt in på småtimmarna ramade in ett perfekt 50-års firande. Tack PO & Jonny!
 
Vaknade till en fantastisk vårdag med riktigt skön vårvärme och solsken. Med tanke på lördagens fantastiska resultat för min och Esbjörns del körde jag istället via mina gamla hemtrakter och fick till några timmars öringfiske på mer beprövad mark. Öringarna stod där dem alltid har stått och under några timmars fiske kunde jag fånga och returnera fyra öringar med toppar på 4,3 och 5,1 kg.
 
Alla öringar fick förstås friheten åter.

 Klassiskt Toby i giftig färg.
 
5,1 kg öring precis innan återutsättning.